Miljövänliga produkter ifrån Jordklok

Innehåller annonslänkar till Jordklok.se

Jordklok

I mars skrev jag ett inlägg där jag visade en del av de produkter som jag köpt ifrån Jordklok. Naturliga och miljövänliga produkter. Jag har använt produkterna och var faktiskt supernöjd med allihopa. Nu har jag handlat ifrån Jordklok igen, dels för att köpa några av produkterna igen men också för att testa några nya.

ecocover diskmedel

Dels köpte jag diskmedlet Ecocover igen men den här gången i en större förpackning. Har ju tidigare (precis som typ hälften av Sveriges befolkning) använt mig av Yes av den enkla anledningen att det är väldigt bra. Men Yes är ju inte ens ekologiskt och det är faktiskt inte bra för din hud. Jag tvättar ju gärna händerna med diskmedel under matlagning då man ju blir kladdig hela tiden. Det vill jag inte göra i Yes utan nu blir det Ecover diskmedel Lemon & Aloevera istället. Ecover är ett koncentrerat diskmedel som endast innehåller växtbaserade ingredienser. Flaskan är av 100% återvunnen plast. Jag tycker att det här diskmedlet funkar precis lika bra som Yes så mitt tips till dig som vill tänka lite mer på miljön är att testa detta ;-)

firelighters

Jag använder ju grillen så gott som varje dag nu den här årstiden och jag använder sk braständare för att få glöd i briketterna. Dessa har jag läst att de inte alls är miljövänliga och släpper ut massa skit i luften så nu ska jag istället testa dessa här miljövänliga braständarna som heter Firelighters. Är gjord av FSC-certifierad biomassa och vegetabilisk olja, innehåller inga petrokemiska tillsatser. Får se hur de funkar.

rostfria sugrör

Barnen dricker ju mycket smoothie här hemma och då vill de använda sugrör. Det ska ju faktiskt bli förbjudet med platssugrör så nu är det dags att börja testa andra alternativ. Jag hittade dessa rostfria sugrör ifrån Klean Kanteen som verkar bra. Barnen har redan testat de och fick tummen upp. Lätta att rengöra och kommer ju hålla i evigheter. Bra!

komposterbara fryspåsar

Något som vi använder mycket här hemma är fryspåsar så därför ville jag testa de här komposterbara fryspåsarna ifrån Maistic. Har nu testat dem och jag kan inte säga att jag märker någon skillnad från "vanliga" så det är ju bara att fortsätta köpa dessa tänker jag ;-) Finns ju förstås i olika storlekar. Materialet innehåller majsbaserad bioplast (majsen är GMO-fri och ekologiskt odlad utan bekämpningsmedel). Fryspåsarna bär certifieringen OK Compost HOME, vilket betyder att de uppfyller kraven för att vara biologiskt nedbrytbara/komposterbara i en välskött hemkompostering, så du kan faktiskt kompostera de här påsarna vilket ju är fantastiskt bra!

Ja, detta var de produkterna jag köpte den här gången. Jag tycker faktiskt det är dags att vi alla börjar tänka lite mer på vad det faktiskt är för produkter vi köper med oss hem. Man kan inte vara duktig på allt, det är jag medveten om men lite kan vi var och en göra och det blir mycket i slutändan tror jag :-)




Kommentarer