Dags att börja handla klokare och miljövänligare

Innehåller annonslänkar till Jordklok.se

Du är säkert som jag, dvs att du köper samma gamla produkter från affären som du alltid gjort bara för att....ja, du vet vad du får helt enkelt. Men vet du vad du får? Har du tex kollat innehållet i ditt tvättmedel eller diskmedel. Vad innehåller tvålen som du tvättar dig med för något? Ditt schampoo? Alla plastpåsar du använder, vad innehåller dem? Har du tex som jag katter som använder kattlådan inomhus så ska ju den tömmas var och varannan dag. Jag använder alltid plastpåsar.

Men, jag har börjat bli mer och mer intresserad av det här den senaste tiden, alltså vad är det vi kletar in oss med egentligen. När man googlar runt så finns det faktiskt massor med webshoppar som säljer rena, naturliga produkter som du kan använda dig av i ditt hem. Jag föll tex för Jordklok.se. Jordklok har massor av produkter såsom hudvård, hårvård, kosmetika, hem och hushåll, hygien och en del mat och dryck. Det finns hur mycket som helst som jag skulle vilja köpa ifrån den sidan men jag tänker att man börjar med lite i taget.

jordklok.se


När jag beställde därifrån så tänkte jag att jag skulle ha någon produkt som kan ersätta alla påsar jag använder för att tömma kattlådan, en hygienprodukt, en tvättprodukt och en diskprodukt. Som tur är så finns tvätt- och diskmedel även i lite mindre förpackningar vilket jag tycker är bra om man är osäker på produkten och bara vill testa den.

Diskmedlet jag köpte heter Ecover diskmedel Lemon & Aloevera. Ecover är ett koncentrerat diskmedel som endast innehåller växtbaserade ingredienser. Ecover har flera produkter tex maskindiskmedel som jag tänker jag ska prova senare. Flaskan är av 100% återvunnen plast.

Tvättmedlet jag köpte heter Sonett ekologiskt flytande tvättmedel lavendel Så här står det om innehållet: Sockertensid och kokosoljealkoholsulfat är jämte tvål de lättast nedbrytbara och hudvänligaste beståndsdelarna i tvättmedel. Tvättmedlet är 100% biologiskt nedbrytbart.

Det finns hur mycket tvålar som helst på sidan men jag föll för en som heter Shea butter facial cleansing. Detta är en naturlig ansiktsrengöring med endast tre ingredienser: sheasmör, kokosolja och olivolja. Hjälper till att reducera fina linjer och lindrar psoriasis och eksem. Passar extra bra för känslig hy.

shea butter

Sedan köpte jag ju då också påsar för att använda vid tömning av kattlådan. Dessa påsar heter visserligen "hundpåsar" men det spelar ju mindre roll ;-) Finns också många alternativ men jag köpte de som heter Komposterbar hundpåse, Biobag. Man kan faktiskt slänga den i komposten vilket ju är bra.

Sedan köpte jag också en grönsaksborste som jag tänker är bra när jag ska göra rent jordiga grönsaker ifrån min egen odling tex rödbetor och potatis. Den jag köpte heter Vegetable brush och är gjord av obehandlat trä och naturborst.

vegetable brush

Har inte hunnit testa någon av produkterna ännu men återkommer såklart när jag gjort det ;-)


Kommentarer