Varför reser sig inte mitt surdegsbröd?


Ja, den frågan fick jag här på bloggen häromdagen och jag ska försöka svara så gott jag kan. För det första får jag ju säga att jag absolut inte är någon bakexpert och absolut inte på surdegsbröd. Vill ni fråga en expert så gå in till Pain de Martin, han är surdegskungen ;-)

Jag har ju min egen surdegsgrund och på den har jag gjort rätt så många surdegsbröd vid det här laget. Många har misslyckats men en hel del har också blivit kanonfina. Några tips från mig är då att tex ta ut surdegsgrunden i god tid ur kylen innan man ska använda den. Jag vill se det där bubbliga härliga som blir när den får lite värme. Vidare så ska man bearbeta degen länge, jag använder min Kitchen Aid och kör minst 10 minuter med den. Viktigast är nog ändå jästiden. Ett surdegsbröd måste jäsa länge, då pratar jag om minst 2 timmar och självklart måste den stå varmt under jäsningen. Reser sig inte degen så är ju såklart något fel. Vad som är fel är ju jättesvårt att svara på.......kanske någon annan som vet?



För er som ännu inte har testat att baka med surdeg...gör det! Det blir så mycket godare än vanligt bröd, dessutom har det faktiskt lägre GI! Min surdegsgrund som jag gjorde i augusti förra året lever ännu. Man ska "mata" sin surdeg helst en gång i veckan men det kan jag berätta att det glömmer jag oftast men det funkar ändå ;-) Jag matar nog min surdeg ca 1 gång varannan vecka, det funkar det med.

Här kommer några av mina lyckade recept på surdeg:

Surdegsbröd med äpple och valnötter
Dinkelbröd med surdeg
Olivbröd på surdeg

Dessutom så brukar jag göra min pizzadeg med surdeg, blir kanongott, krispiga, "uppblåsta" kanter.

Kommentarer

  1. Bröden ser ju finfina ut! Jag glömde att spara surdag från baket sist, så nu blir det till att börja om (fuskar och använder lite vätska från mina syrade grönsaker, funkar bra ;)

    SvaraRadera
  2. jag ska prova att göra den där pizzadegen med surdeg, det låter ju grymt gott!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar