Pizza på surdeg med italienska smaker


Igår var det såklart dags för den obligatoriska "fredagspizzan" igen. För det mesta så gör jag min pizzadeg med surdeg och för varje gång så blir den bättre och bättre. Denna gången blev det riktigt lyckat. Kanterna blåste upp sig och blev "bubbliga" och botten blev spröd och härlig, precis som jag vill ha det.

Som pålägg på pizzan valde jag en egengjord tomatsås, rödlök, salami, mozzarella, färska tomater, oliver, hemgjord pesto, ruccola, torkad oregano och olivolja.

Ingredienser till degen
10 g jäst
3 dl ljummet vatten
1 msk havssalt
1 tsk strösocker
3 msk olivolja
ca 0,75 dl surdeg på vete
ca 8-9 dl vetemjöl special (ekologisk)

Smula ner jästen i en degbunke (jag använder min Kitchen Aid), häll över vattnet och lös upp jästen. Tillsätt surdegen, salt, socker och olivolja. Tillsätt sedan vetemjölet lite i taget. Svårt att säga exakt hur mycket mjöl som behövs, känns som det blir olika från gång till gång men någonstans mellan 8-10 dl, jag vill inte ha degen allt för klibbig.

Kör i maskinen ca 10 minuter. Strö över lite mjöl och låt jäsa under bakduk ca 1 timme.

Eftersom jag använder pizzasten så sätter jag nu på ugnen på 250 grader och lägger in stenen så den hinner bli riktigt varm under tiden som degen jäser.

Ta upp degen på ett mjölat bord och dela i två delar. Kavla/pressa ut degen på två tunna aluminiumplåtar och lägg över alla ingredienser förutom peston och ruccolan. In med pizzan i ugnen i ca 8-9 minuter. Ringla över peston och stö över ruccola. Krydda med oregano och ringla över lite olivolja. Servera med ett glas rött vin!

Ingredienser till tomatsås
1 burk mutti krossade tomater
½ gul lök
1 stor vitlöksklyfta
salt och peppar
1 nypa socker
olivolja
torkade örter, tex basilika eller oregano

Hacka lökarna. Värm olivoljan i en kastrull och häll i löken, låt bryna någon minut. Tillsätt tomaterna, salta och peppra. Tillsätt även socker och örterna efter tycke och smak.

Ingredienser till peston
2 dl basilikablad
30 g pinjenötter
2 st vitlöksklyftor
ca 7 msk riven parmesaost
1-1½ dl olivolja
salt och peppar

Mixa allt utom vitlöken och kryddorna i en matberedare. Häll upp i en skål och pressa i vitlöksklyftorna, salta och peppra. Låt gärna stå i kylen en stund innan servering.

Jennie med bloggen Kalasgott har något som hon kallar månadens matutmaning och denna månaden är temat pizza, pasta eller paj så mitt bidrag till denna tävlingen blir denna pizza. Gå in och tävla du också, man kan vinna en superfin assistent.

Kommentarer