Chicken curry masala med yoghurt


Jag har tidigare gjort en kycklingrätt med denna kryddblandning som är inhandlad på ett ställe som heter Curry House. Då använde jag matlagningsgrädde och creme fraiche men idag använde jag kryddan på samma sätt som man gör Chicken Tikka Masala, dvs med yoghurt.



Börja med att lägga 2 dl matlagningsyoghurt i en skål, tillsätt ca 2 msk av kryddblandningen Chicken Curry Masala som innehåller bl a koriander, chili, kummin, bockhornsklöver, lagerblad, torr ingefärs senap, kryddnejlika, muskot, kanel, kardemumma mm och rör om. Marinera sedan kycklingdelarna i blandningen i tex en plastpåse i ca 2 timmar eller gärna över natten. Ta ut kycklingdelarna och lägg i en ugnsform, in i ugnen på 225 grader ca 30-35 minuter.

Värm det som är kvar av marinaden ihop med ytterligare 2 dl matlagningsyoghurt. Servera med ris och en blandad enkel sallad.

Min sallad bestod idag av tomater, gurka, rödlök och isbergssallad. Ett tips för att få tomaterna att smaka mera (för nu denna årstiden så smakar dom inte speciellt mycket) är att skiva upp dom och strö över lite flingsalt och en nypa socker. Gör faktiskt otroligt stor skillnad för smaken.
Jag valde även att hälla över en dressing gjord på olivolja och en av kryddblandningarna som jag fick utav Änga Gård tidigare under dagen, den jag använde heter "Heta Nätter" och består av persilja, vitlök, svartpeppar och örter. Salladen fick en otroligt god smak! Den kryddblandningen ska bli spännande att använda till andra rätter.



Imorgon kommer det att komma en tävling här på min blogg där du bl a kan vinna den här kryddblandningen så höll ögonen öppna!!

Kommentarer