Revbensspjäll low and slow på klotgrillen

1 maj idag, härligt, våren är äntligen här även om vädret i Göteborg inte är så vårlikt idag. Har precis slängt ett gäng med revben på grillen som ska få gå low and slow i ca 2,5 h. Blir även lite grillad kyckling som jag rubbar med min favoritrubb Adams rib rubb. Ni måste testa den! Den gör allt kött otroligt mört.

revbensspjäll


Revbenen brukar jag köra med lite olika rubbar, idag blev det Spice rub herbs & spicy. Den blir nog kanongod! Till detta blir det ugnsrostade grönsaker.

Är du också sugen på revben, kanske till morgondagens grill så gör man så här:

Ingredienser
en bit revbensspjäll
olivolja
någon god rubb


Börja med att snygga till spjällen och ta bort membranet på baksidan. Gnid in med olivolja och häll sedan över rubben. Tryck försiktigt in rejält med rubb runt om. Om tiden finns så blir resultatet allra bäst om köttet får ligga några timmar med rubben, gärna över natten.

Tänd grillen för indirekt grillning. Försök hålla runt 150 grader, häll på rökspån och på med köttet. Låt ligga 2 - 2,5 h och spraya gärna med någon god blandning några gånger tex äpplejuice/äppelcidervinäger. Min favorit som jag brukar använda är Spray-flavor Apple & Balsamico. 

Ta ut och låt vila 10 minuter, ät och njut!

möra revbensspjäll

Kommentarer