Jätteräkor i krämig sås med glutenfri pasta

Något som jag älskar är jätteräkor och pilgrimsmusslor. Vi brukar köpa hem frysta räkor och musslor och så lyxar vi till det ibland och steker på med bara vitlök, chili och olivolja. Den här gången så gjorde jag dock lite annorlunda, det blev en pastarätt av det hela. Har förresten hittat en väldigt god glutenfri pasta, den måste ni testa om ni som jag inte äter gluten. Det är Icas egna pasta, gjord på majs- och rismjöl.

Till pastasåsen använder jag förstås fullfet grädde, annars kan det kvitta. 


Ingredienser för 2-4 portioner
jätteräkor, ca 12 st
pilgrimsmusslor, 6 st (kan förstås uteslutas)
olivolja
en färsk chili om du gillar det starkt eller så kör du på cayennepeppar
3 vitlöksklyftor
1 gul lök
1-2 dl vispgrädde
2 dl frysta ärtor
lite persilja
salt och peppar

Sätt på vatten och koka upp pastan. 
Hacka upp lökarna och fräs på i rejält med olivolja i en stekpanna tillsammans med färsk chili om du väljer det. Tillsätt musslorna (delade) och räkorna. Fräs på några minuter, krydda med salt, peppar och cayennepeppar. 

Häll över grädden och låt såsen koka upp, tillsätt ärtor. Häll i den färdigkokta pastan och blanda runt, tillsätt hackad färsk persilja.

Jätteräkor i krämig sås




Hoppas ni vill testa min goda pastarätt. Meddela mig gärna hur det gick och om ni tyckte det var gott ;-)


Kommentarer