Hummersoppa - Nyårsaftonens förrätt

Hoppas ni hade en trevlig nyårsafton, det hade vi ;-) Vi hade kompisar över på middag, åt och drack gott, lyssnade på musik, tände fyrverkerier och hade det allmänt trevligt!

Tänkte visa vad vi åt till förrätt. Efter höstens suveräna hummerfiske så har vi ju frysen full av hummer och då bjuder man ju förstås på hummersoppa till förrätt ;-)

hummersoppa

förrätt nyårsafton



Ingredienser till ca 6 portioner:
2 st humrar
6 dl hummerfond
6-8 dl vispgrädde
5 cl cognac
1 msk smör
salt och vitpeppar

tryffelolja

Jag hade redan en fond klar så jag började med att reducera ner den litegrann så jag fick fram en lagom stark hummersmak. Tillsätt grädden och låt koka upp, tillsätt smör och cognac och krydda efter behov. Så här långt kan du förbereda. Ställ soppan åt sidan en stund om ni inte ska äta direkt och värm upp den lite senare.

Lägg hummerköttet ifrån 2 st humrar i botten på 6 st skålar. Häll över soppan och droppa över lite tryffelolja.

Att ange exakt antal dl fond och grädde är svårt, jag tycker att man får smaka sig fram helt enkelt. Jag tycker inte om när den blir allt för stark och tänk på att soppan är rejält mättande ;-)

hummersoppa
Hummersoppa

Kommentarer