Hälleflundra med tomatvinägrett - Nyårsaftonens huvudrätt

Måste säga att jag njuter för fullt av den här jul- och nyårsledigheten. 17 hela dagar ska jag vara ledig totalt, har några kvar vilket känns skönt. Idag fyller vår son 8 år vilket såklart betyder kalas! Återkommer med bilder och vilken mat det bjöds på i ett senare inlägg.

Tillbaka till nyårsaftonen. Som jag skrev i tidigare inlägg så blev det hummersoppa till förrätt. Huvudrätten bestod av hälleflundra, kokt sparris och en tomatvinägrätt. Faktiskt väldigt enkelt men oj så gott det blev!


hälleflundra med tomatvinägrett


Ingredienser
en bit hälleflundra per person
1 L vatten
1 dl salt
olja
salt och peppar
+ kokt sparris

Börja med att rimma fisken. Blanda ihop vatten och salt tills saltet har löst upp sig. Lägg i fisken och täck med folie och låt stå ca 20 min.

Täck botten av en plåt med olja, torska av fiskbitarna med papper och lägg ner på plåten. Krydda med lite salt och peppar.

Sätt ugnen på 50 grader. Sätt in en termometer i fisken och låt fisken gå tills den blir 43 grader. Tar någonstans mellan 40-50 min ca.

Ingredienser tomatvinägrett
2 msk olivolja och 2 msk smör
500 g körsbärstomater
en halv röd lök
2 vitlöksklyftor
1-2 msk balsamvinäger

Börja med att hacka lökarna. Smält olivolja och smör i en kastrull. Tillsätt den hackade löken och låt fräsa en stund. Tillsätt tomaterna som du ev har halverat om de är stora. Häll över balsamvinägern.  Låt stå och koka en stund, gärna så länge som möjligt men minst 30 min.

Servering: Lägg 4 st sparrisar i botten på en tallrik, lägg hälleflundran över. Ringla tomatvinägrätten över. Servera ev med små kokta delikatesspotatisar.

hälleflundra
Hälleflundra med tomatvinägrett och kokt sparris.

Kommentarer