Vegansk kebab och såser från Schysst käk

Ja ni vet ju säkert vid det här laget att jag har ett samarbete med Smakbox där jag varannan månad får ta emot en Smakbox full med godsaker, där de flesta är nya spännande produkter. I och med det här så får jag ibland ta emot ett extra utskick med produkter som är nya på marknaden och som de vill att vi ska testa. Den här gången var det en låda med produkter ifrån Schysst käk. Om du inte känner till Schysst käk så är det Amir Kheirmand som ju vann Sveriges mästerkock 2014 som tagit fram det här märket. De produkter som finns är kebab i olika former, kebabsåser och pitabröd. Det som jag fick i den här boxen var de veganska kebaberna, den veganska kebabsåsen och picklad rödlök.

schysst käk


Jag är ju absolut ingen vegan men eftersom jag inte äter så mycket mjölkprodukter längre så letar jag ibland efter veganska såser. Kebaben är gjord på bland annat vetegluten och svarta bönor. Gluten...ja, då är det ju inget för mig tyvärr, jag äter ju inte gluten....men...resten av familjen gör det så de fick bli försökskaniner ;-) Eftersom jag ju också ville äta kebab så köpte jag även kycklingkebaben från samma märke.

Pitabröd schysst käk
Pitabrödet gick hem hos barnen.

Vego kebab

Det här är ju extremt snabblagad mat som passar utmärkt en fredag då man vill att matlagningen ska gå undan. Stek på kebaben med de medföljande kryddorna, värm pitabröden i brödrosten och skiva upp lite härliga grönsaker till.

Vad tyckte vi då då? Jo, kycklingkebaben tycker jag var jättegod. Den veganska var god men lite mysko konsistens. Min dotter smakade på båda varianterna och tyckte den veganska var godast ;-) Min son sa också att den veganska var god (han smakade inte på kycklingen). Kebabsåsen var god, dock kände jag inte så mycket vitlökssmak så det kunde de ökat på med tycker jag. Den picklade rödlöken var jättegod, smakade som hemmagjord.

kebab schysst käk


vego kebabsås

kebabsås
Jag gjorde egna tortillabröd på cassavamjöl. Får återkomma med det receptet.

Fick också ett gäng med alkoholfria Falcon öl i olika varianter. Har inte hunnit smaka på båda sorterna men den mörka varianten passade riktigt bra till kebaben ;-)


Kommentarer