Semester i Tyskland/Danmark 2019 del 2

Del 2 av vår semestertripp Tyskland/Danmark blev då Danmark. Vi åkte över gränsen och drog mot staden Herning som ligger ca 40 min från Billund. Legoland var ju vårt huvudmål för själva Danmarksdelen så jag letade efter ett hotell som inte låg allt för långt ifrån Legoland och som jag visste skulle vara fräscht. Valet föll på Scandic Regina som också visade sig vara ett mycket bra hotell. Vi fick ett bra och rymligt hotellrum, inte lika stort som i Tyskland förstås men det funkade för oss. Hotellet var överlag jättefint och hotellfrukosten var jättegod! Så där ska ju en hotellfrukost vara, det ska finnas allt och något som är viktigt för mig är att det finns glutenfria alternativ, att det finns olika mjölkval såsom tex mandelmjölk osv. Även färsk frukt måste finnas :-)

En del av frukosten ;-)

Själva staden Herning var ingen höjdare. Det var väldigt öde i staden, kanske var alla danskar iväg på semester? ;-)

Legoland

Efter frukosten dag 2 i Danmark så drog vi då iväg till Legoland. Första besöket för oss. Legoland består ju av en åkattraktionsdel och en del med legobyggen. Det som var mest imponerande var ju förstås alla olika legobyggen, kul för barnen också. Vi åkte en del attraktioner också och de var helt okej. Vi hade lite otur med vädret i slutet för det började regna men vi spenderade ca 5 h där inne.

Det fanns även ett akvarium på Legoland, Atlantis, fullt med fiskar och hajar.

Vi drog sedan tillbaka till hotellet och på kvällen gick vi ut och åt en överraskande god middag. Vi valde att gå in på ett café som verkade ha en bra meny och vi fick jättegod mat, alla var supernöjda!

Dag 3 inleddes förstås med hotellfrukost och sedan packade vi ihop. Planerna för dagen var att åka till Jespershus som vi varit i för ca 10 år sedan och som vi visste var bra men vädergudarna tyckte annorlunda. Det regnade hela dagen så vi bestämde oss istället för att åka till ett badland som var inomhus, Skallerup klit. Skallerup klit är en resort med boende, badland, lekland mm mm. Vi såg ju egentligen bara badlandet som väl egentligen inte var något speciellt om man tex jämför med Lalandia där vi ju varit många gånger men det såg ut som det fanns massor att göra där och det låg precis vid havet så där kan vi nog tänka oss att bo någon annan gång.

Vi åkte sedan vidare mot Fredrikshamn för att ta färjan hem mot Göteborg. Troligtvis den segaste trippen jag åkt med. Vi åkte med Stena Vinga som är Stena Lines minsta färja och ja, den var superliten, fanns ingenting att göra mer än att sitta ner vid ett bord och vänta på att vi skulle åka fram. Det var i alla fall superskönt att komma hem igen.

Alla fyra är jättenöjda med resan, bäst var dagarna i Tyskland för i Danmark hade vi ju som sagt var lite otur med vädret och det betyder ju jättemycket....