Semester i Tyskland/Danmark 2019 del 1

Då var vi hemma igen efter vår tripp till Tyskland och Danmark. Vi var totalt borta 5 dagar så det var en rätt så kort tripp men vi har verkligen haft jättetrevligt och kul! Jag tänkte dela upp inlägget i två delar där jag tar Tyskland först och så tar vi Danmark i nästa inlägg.
Mina fina barn på Kielfärjan
Vi valde att resa till Tyskland med Stena Lines Kielfärja. Inte för att det är snabbaste eller billigaste vägen utan för att vi tänkte att det skulle vara kul för barnen att sova på en färja vilket de aldrig gjort någon gång. Och det tyckte dom ;-) Vi valde en lite lyxigare hytt än standard, en Skylight Cabin round bed. Hytten var jättefin och vi trivdes bra. Ingick även tillgång till en lounge som låg utanför med gratis vin/dricka, frukt, choklad osv. Gjorde att det kändes lite extra lyxigt. Färjan avgick kl.18.45 på kvällen och var framme i Kiel kl.9.15 morgonen därpå.

Vi inledde kvällen med en drink på däck där det var härligt med sol och mycket folk. Åt sedan i deras Á la carte restaurang. Förvånansvärt god mat faktiskt! Frukosten dagen därpå var dock inte lika rolig. En okej hotellfrukost men inte mer än så.
Maten vi åt var jättegod.

Land i sikte!

Hotellet vi bodde på och badlandet vi badade på.

På morgonen begav vi oss av mot Kaltenkirchen som bara låg ca 40 min ifrån Kiel där vi hade bokat hotellrum för 2 nätter. Jag valde detta ställe för att det låg vägg i vägg med Holsten Therme som är ett badland som jag tyckte såg kul ut. Dreiklang business & spa resort som hotellet hette var ett jättefint, typiskt tyskt hotell och rummet vi fick (ett familjerum) var jättestort. 2 st dubbelsängar och en stor soffa med tv i mitten av rummet. Här bodde vi kanonbra. Även maten på hotellet var kanonbra. Vi var supernöjda båda gångerna vi åt här. Frukosten var också bra, inte i topp men helt ok.

Badlandet Holsten Therme var väldigt bra. Inte så jättestort men alldeles lagom. Och det bästa var att alla pooler var varma! Hatar kalla pooler ;-)

Jättegod mat på hotellet och vi satt och åt i deras fina trädgård.

En av dagarna valde vi att åka till Lübeck som bara låg ca 45 min ifrån hotellet. Vi gick runt där några timmar, drack lite öl och åt glass men det var faktiskt ingen stad som föll mig i smaken. Fint men nej, dit åker jag nog inte igen. Vi åkte istället vidare upp mot kusten till Timmendorfer strand som däremot föll mig i smaken. Lite mer min typ av ställe. Jättefin lång sandstrand och härligt vatten. Vi låg på stranden en stund och barnen badade. Sedan åt vi sen lunch på ett torg i mitten av staden. Jättegod mat. Hit kan jag tänka mig att åka igen!

Goda öl hade de i alla fall i Lübeck ;-)

De hade massor av butiker som var fyllda av marsipan från golv till tak. Jag som inte ens gillar marsipan....

Timmendorfer strand
Jättefin strand i Timmendorfer strand. Hit vill vi åka igen!

Efter 3 dagar så var det dags att dra upp mot Danmark. Vi gjorde ett stop i Flensburg för att handla på Calle som är någon typ av billigt ställe där man kan köpa öl och vin och det finns också massa godis. Vi fick tag på en hel del och sedan bar det av över gränsen. Och Danmarksdelen kommer i nästa inlägg.......