Skydda dina plantor mot frosten

Ja, starten på maj månad blev inte riktigt så som jag trodde den skulle bli. Minns ni förra året, då blev det högsommarvärme vid den här tiden. Nu har det varit väldigt blandat väder, det har haglat, det har regnat, det har varit varmt, det har varit frostnätter.

Jag brukar täcka mina odlingar med fiberduk under den första månaden just för att skydda mot frosten. Den här gången så missade jag dock en frostnatt...

frostskadad potatis

Mina potatisar fick lida för detta. Som ni ser på bilden ser de väldigt ledsna ut men jag vet ju att de kommer ta sig igen. Dock kommer ju skörden bli lite senare och dessutom är det ju väldigt tråkigt. Nu ligger dock fiberduken på ;-)

Så har du satt din potatis så rekommenderar jag verkligen att du lägger över en fiberduk och låter den ligga tills du är helt säker på att det inte kommer någon mer frost.

Kommentarer