Så spenat nu, snart är det försent

Ja, så är det faktiskt. Spenat trivs allra bäst på våren och hösten. Mitt i sommaren går den lätt i blom.

spenatodling


Jag har en spenatodling som jag faktiskt sådde i vintras i min drivbänk. Där skördar jag massor just nu. Jag har dessutom en annan sådd på gång som jag sådde för ca 1 vecka sedan. Plantorna har kommit upp och om någon månad kan jag nog börja skörda där. Tänker nog att jag kommer så någon mer gång om några veckor men sedan håller jag upp till mitten, slutet av augusti innan jag sår igen. Den omgången kan jag förhoppningsvis skörda i slutet september och hela oktober.

spenat
Massor med härliga stora spenatblad.

Spenat är väldigt enkelt att odla. Ger du dem en bra välgödslad odlingsjord och ett soligt läge så kommer de trivas alldeles utmärkt!

spenatblad


Kommentarer