Fröer som jag sår nu - tips och trix

Nu är det full fart i trädgården och det är mycket som ska sås och planteras. Redan i jan/feb så sådde jag tomater, aubergine, kronärtskocka, paprika och purjolök för de tar ju rätt så lång tid på sig att utvecklas.

Auberginen har redan kommit långt. Sorten heter De Barbentane och är ifrån Impecta.

Jag har sått 6 plantor av kronärtskockan som heter Violet de Provence.

Nu är det dags för allt annat. I helgen som gick sådde jag morötter, rödbetor, bönor, ärtor, sallat, spenat, dill och rucola. Tänkte ge er lite tips och råd inför era sådder.



När det kommer till morötter så väljer jag alltid lite olika sorter, gärna olika färger och så försöker jag blanda tidiga morötter, sommarmorötter och höstmorötter, då blir inte allt klart på samma gång. Morötter brukar vara rätt så lätt att så det man behöver tänka på är att inte så de för tätt detta för att man vill slippa att gallra för mycket. Jag har gjort ett helt inlägg om hur man odlar morot tidigare och det hittar du HÄR. De sorterna jag odlar i år är Aron, Yellowstone och Flyaway, alla ifrån Impecta.

Jag täcker alltid min morotssådd med fiberduk och försöker hålla den på så länge det bara går, detta för att undvika morotsflugan.

Rödbetor brukar jag faktiskt förodla nu för tiden. Jag sår de i sk pluggbrätten vilket är väldigt praktiskt. Det får plats många plantor och den tar lite plats. Varje "fröklump" innehåller faktiskt flera frön så ibland får man se till att gallra bort några plantor och låta den starkaste växa upp. Sorten Chioggia är min favorit, den är lika snygg som den är god :-) Sorten Forono är också jättegod och det blir stora långa rödbetor.


Pluggbrätten finns i olika storlekar, dessa blir perfekta för rödbetorna. 

Bönor blir det rätt så mycket av, jag odlar bondbönor och brytbönor. Bondbönorna sådde jag redan för några veckor sedan då de klarar av rätt så kall jord men brytbönorna sådde jag nu i helgen som gick. Precis som rödbetorna så får jag bäst resultat om jag förodlar mina brytbönor i pluggbrätten. När de växt till sig så åker de ut i landet.



Jag odlar förstås också ärtor, både sockerärt och brytärt. Favoriten är Suger snap, barnen älskar den! Som ni ser på bilden är dessa fröer rätt så stora så de ska rätt så långt ner i jorden, ca 3-5 cm. Jag brukar odla de lite tätare än vad det står på påsen, ca 5 cm emellan detta för att det inte är alla plantor som kommer upp och för att man kan inte få för mycket av ärtor ;-) När de växt upp ca 10 cm brukar jag sätta en bambupinne vid varje planta eller någon annan typ av klätterstöd.

Stora fröer som ska ner några cm i jorden.



Jag har också odlar flera salladssorter, både plocksallat och vanlig sallat. Den sk huvudsallaten brukar jag förodla, även de i pluggbrätten. Jag tycker de växer bättre om jag förodlar och sedan planterar ut dem när de blivit hanterbara. Plocksallaten däremot sår jag direkt i landet, alltid sk bredsådd dvs sår ut flera fröer i bredd istället för i en lång rad. Se bilden nedan. Som ni ser är sallatsfröerna väldigt små så det är lite pilligt.


I år blev det sorten Gustav´s sallad.

Här är mina två sorters plocksallat, Black seeded simpson och Amerikanischer brauner. 
Även dill och ruccola brukar jag bredså. Om sallaten har små fröer så har ruccolan ännu mindre, väldigt svåra att hantera så de strösslar jag bara ut på jordytan och täcker med ytterst lite jord. Dillen är faktiskt lite svårodlad tycker jag. Man brukar säga att man bara ska strö ut dillfrön lite här och var så tar de sig där de trivs bäst.


Till sist har vi spenaten. Den odlar jag bara tidig vår och sedan på hösten för odlar du den på sommaren så går den bara upp i blom. Jag ska ha min spenat emellan rödbetsraderna hade jag tänkt. Jag sådde ju även spenat i vintras i min odlingslåda med lock och de har jag nu börjat skörda av, supergoda!



Mums!
Alla fröerna är inköpta hos Impecta som har massor av fröer. Inte bara fröer faktiskt utan en hel del tillbehör, allt du behöver för dina sådder tex pluggbrätten som jag skrev om ovan.



Kommentarer