Min andra kombuchabryggning med egen scooby

Kommer ni ihåg min första kombuchabryggning? När man startar en bryggning så måste man antingen ha en egen scooby eller så får man göra sin egen scooby vilket var vad jag gjorde. Nu är alltså min första bryggning klar och jag har min egen scooby, nu kan jag göra min andra bryggning.

scooby
Så här ska en scooby se ut ;-)


Då kör man helt enkelt efter det första receptet fast istället för en färdig flaska kombucha så har man i sin scooby. Den här gången gjorde jag också dubbel sats. Hade ju kunnat göra ännu större men har ingen så stor glasburk ;-)

Ingredienser till andra bryggningen
2 liter vatten
2 msk svart te
1 dl socker
en scooby
2 dl startvätska (vätskan från den första bryggningen)

Koka upp vatten. Tillsätt teét och låt koka i ca 7 min. Sila av och tillsätt sockret, koka ytterligare 4 min under omrörning. Låt svalna till rumstemperatur.

Min nya burk tillsammans med den gamla.
Häll över i en glasburk, lägg i din scooby och 2 dl av startvätskan. Sätt en microduk på med gummiband. Ställ på ett mörkt och varmt ställe, gärna några grader varmare än rumstemperatur och låt stå ca 1-2 veckor. Kombuchan är klar när den smakar syrligt.

När den sedan är klar så ska den hällas upp på glasflaskor likt de du ser på bilden eller tex Soda stream flaskor och smaksättas. Du kan smaksätta med vad du vill men se till att bären eller frukten är tvättad innan och gärna också ekologiskt. Jag fick ju lite startvätska över som jag valde att smaksätta med ingefära och citron. Jag tillsatte också typ 1/4 tsk socker per flaska för att hjälpa till med kolsyrningen. Låt sedan stå i 2-3 dygn på ett mörkt och varmt ställe. Sedan in i kylen och du har en förhoppningsvis god och kolsyrad kombucha. 

Mina två första flaskor är klara ikväll, ska bli spännande att se hur de blev :-)

kombucha

kombucha




Kommentarer