Blomsterlådor ifrån LandGarden

Inlägget är i samarbete med LandGarden.se

Äntligen är våren här och man kan få sätta händerna i jorden igen! Har längtat efter att börja plantera. Jag har tidigare bara odlat i krukor på altanen men har varit sugen på större planteringslådor så när jag fick kännedom om de här supersnygga blomlådorna ifrån Landgarden så blev jag glad :-)

Landgarden

 De här blomlådorna finns i två olika varianter, den ena varianten är galvaniserad och den som jag valt är den som med tiden rostar vilket jag tycker är supersnyggt. Det tar ca 3 månader för lådan att bli rostig. Den var heller inte svår att montera ihop, det som tog längst tid var skruvarna till hjulen. Man kan ju såklart välja utan hjul men eftersom jag tänker ha min på altanen så passar det bäst med hjul. Man kan också välja med fötter. Ska man ha den ute på gräsmattan så väljer man ju förstås utan bottenplatta så att växternas rötter kan växa ner i jorden. Kika in på deras hemsida, de har massor med olika lådor.

dräneringsmatta
Jag la även vanlig fiberduk i botten, detta för att hålla kvar så mycket av jorden som möjligt.

Det finns massor av olika blomsterlådor att välja mellan, den jag har heter Land Classic - Avlång blomlåda. I botten så lägger man en dräneringsmatta och sedan la jag över lecakulor och avslutade med bra odlingsjord.

obehandlad blomlåda
Nu väntar vi bara på att lådan ska rosta ;-)

Vad ska man plantera i sådana här lådor nu då? Ja, precis vad som helst såklart. Tomater var min första tanke men det är lite för tidigt att ställa ut tomater nu så jag valde andra "matväxter" såsom olivträd, jordgubbar och kryddor istället. Som ni ser på bilden så har jag valt två stycken klotformade olivträd längst ut. Sedan har jag jordgubbsplantor längst fram. Ser framför mig hur det hänger ner goda jordgubbar längs med framsidan till sommaren ;-) Sedan har jag också salvia, timjan och rosmarin.

Nu får vi hoppas på att det blir en varm vår och sommar så växterna ska trivas!








Blomlådor metall



Kommentarer