Allt i ett, fisk och ris i ugn

Det här är en perfekt vardagsrätt när man vill att matlagningen ska gå fort. Kanske inte lika fort som att koka snabbmakaroner och falukorv men ändå ;-) Jag tycker det är väldigt smidigt när all mat ligger i samma form som tex den här ris- och fiskrätten.

Ris och fisk allt i ett
Smidigt med allt i ett.

Man kokar riset, eller blomkålsris (hur mycket är ju förstås beroende på hur många portioner du vill göra) och lägger det sedan i botten av en smörad ugnsform. Skär upp fisken (jag hade torsk) i mindre bitar och fördelar över riset, salta. Stek sedan på diverse grönsaker, jag tog hackad gul lök, squash och broccolibuketter. Krydda med salt, curry, gurkmeja, ingefära, vitlök och ev garam masala. Häll över 2-3 pkt kokosmjölk, lite beroende på storlek. Jag använder för det mesta Garants kokosmjölk och de är rätt små så jag tog 3 st. Låt puttra någon minut och häll sedan allt över fisken och riset.

In i ugnen på 200 grader i 20 min. Klart!



Kommentarer