Tips för att hålla rådjuren borta från dina tulpaner

Har du precis som jag problem med att rådjuren äter upp dina tulpaner? Hos mig äter de bara knopparna, har tulpanen klarat sig och slår ut så äter dom inte men vad jag känner många som säger att hos de så äter rådjuren upp tulpanen även när den blommar.

Jag har provat olika sätt att hålla rådjuren borta tex så har jag testat pinnarna som kallas Råväck. De funkar visserligen men man måste köpa rätt så många och de kostar ca 50 kr per pinna. Det blir för dyrt.

cayennepeppar mot rådjur
Cayennepeppar mot rådjur

Förra året så testade jag en ny grej nämligen cayennepeppar. Man strör helt enkelt cayennepeppar på tulpanen och jorden. Detta gör att rådjuren ratar tulpanerna. Funkade faktiskt för mig förra året så nu när jag såg att tulpanerna var på väg upp så tog jag såklart fram min burk med cayennepeppar ;-)

Testa du också, det kanske funkar för dig med!

Kommentarer