Nyttig och läkande nomatsås enligt AIP

Innehåller annonslänk till Adlibris.

Vet inte hur väl du känner till AIP-kost (autoimun paleo) men jag äter det just nu, är inne på min tredje vecka och ska hålla på totalt i 4 veckor. Det innebär i korthet att man äter enligt Paleo men utesluter sådan kost som kan påverka och inflammera din tarm. Jag tänkte berätta mer i ett kommande inlägg längre fram.

den läkande maten AIP

I alla fall så är tomat en av de grönsakerna som jag utesluter just nu. Inte kul, älskar tomat men tanken är ju givetvis att jag ska återintroducera den så småningom. Hur gör man då en köttfärssås om man inte får använda tomat. Jo, man kan göra en sås som liknar tomatsås väldigt mycket i både smak och färg. Det här receptet hittade jag i boken Den läkande maten som beskriver exakt hur du ska gå till väga om du vill äta enligt AIP, där finns också massor av recept bland annat det här som heter "Nomatsås". Basen och det som gör såsen röd och fin är rödbetor. Du tar helt enkelt och blandar i den här såsen i din köttfärs och så har du en köttfärssås. Såsen är också väldigt god att ha som tex en BBQ-sås eller till din hamburgare.

nomatsås


Ingredienser ca 4-5 dl
3 kokta rödbetor
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
6 morötter
4 stjälkar selleri
2 msk olivolja att steka i
1 tsk torkad basilika
1 tsk torkad oregano
1 tsk torkad mejram
1 tsk torkad timjan
2 torkade lagerblad eller 4 färska
1 tsk havssalt
vatten
10 urkärnade kalamataoliver

Finhacka lökarna. Slanta morötterna och hacka sellerin. Lägg i en kastrull med oljan och stek på låg värme i ca 10 min. Rör om hela tiden.

Dela de kokta rödbetorna i mindre bitar och lägg i kastrullen. Tillsätt alla kryddor och fyll på med vatten så allt täcks. Sjud under lock på låg värme i 30 min.

Häll av överflödigt vatten men behåll ca 1/2 - 1 dl vatten. Ta bort lagerbladen och tillsätt oliverna. Mixa allt till en len sås.

nomatsås

AIP

Kommentarer