Kyckling med ceylonkanel

Santa Maria har kommit ut med en ny kanelsort. Finns det flera sorter tänker du kanske, ja, det finns det ;-) Ceylonkanel kallas också för äkta kanel, den är mildare än den vanliga kökskanelen, söt och aromatisk och har inslag av citrus och vanilj. Kanel är ju en krydda som man kan ha i lite allt möjligt, den är givetvis supergod i olika bakverk men också i grytor.

ceylon kanel
Ett stort plus att den är ekologisk!


När jag tänker på kanel så tänker jag framför allt på ett recept som jag gjort några gånger förr nämligen kanelkyckling. Det blir en väldigt spännande smak på kycklingen när man kryddar den med kanel. Testa gärna!

Ingredienser 4-6 personer
1 kg kycklinglårfilé
1 dl sultanrussin
1 dl pinjenötter (jag körde solrosfrön, gick också bra)
3 dl vispgrädde
salt och peppar
Marinad
0,5 dl citronsaft
1 dl olivolja
3 tsk kanel
4 st röda chili
6 st vitlöksklyftor

Börja med marinaden. Hacka chilin och vitlöken fint och blanda med övriga ingredienser. Marinera kycklingen i marinaden i plastpåse minst en timme.

Dra av överflödig marinad från kycklingen (så gott det går) och spara ihop med marinaden som är kvar i påsen. (Pressa ut marinaden från påsen i en skål) Blanda ihop marinaden med russinen och pinjenötterna.

Salta och peppra kycklingbitarna och bryn i en stekpanna, lägg över i en ugnsform. Häll marinaden i stekpannan och stek på någon minut, tillsätt grädden, låt såsen tjockna lite, salta och peppra, tillsätt lite cayennpeppar och häll sedan över kycklingen.


In i ugnen på 200 grader ca 15-20 min.

Den här rätten blev mycket smakrik. Mycket smak från kanelen förstås och lagom hetta eftersom jag inte hade så stark chili. Jag serverade kycklingen till ugnsrostade grönsaker.

kanelkyckling

Kommentarer