Hemmagjord leverpastej av nötlever (AIP)

När jag gick i skolan så var lever min värsta maträtt i skolan. Än idag har jag svårt för lever vilket jag i och för sig tror är rätt så vanligt. Dock så vill jag gärna börja äta mer lever, ja all inälvsmat egentligen eftersom det är så otroligt nyttigt. Men...jag tänker att jag börjar med lever ;-) Vad gör man då av lever? Leverpastej såklart!

lever


Klassisk leverpastej tar flera timmar att göra men det här receptet som jag hittade på Swedish paleo tar bara ca 30 min, perfekt. Man kan använda sig av olika sorters lever, tex kycklinglever, den blir rätt så mild i smaken. Jag valde dock den här gången nötlever, den blir lite kraftigare i smaken. Färgen på leverpastejen blir ju inte jätteaptitlig men smaken överväger, den blev jättegod :-)

Ingredienser
500 g lever
1 pkt eko bacon
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
1 tsk torkad timjan
1 tsk torkad oregano
en stor nypa havssalt
1 dl benbuljong, annan buljong eller vatten

Dela baconet i mindre bitar och stek i en stekpanna utan ngt annat fett. Ta upp och lägg åt sidan. Hacka lökarna smått och stek på låg värme i baconfettet. Tillsätt kryddorna och levern som du skurit upp i tärningar.

Stek i några minuter. Den ska vara mjukt genomstekt. Häll över allt i en mixer och häll över buljongen och baconet. Mixa tills allt blivit slätt och häll över i lämpliga formar.

Avnjutes tex på ett paleobröd eller med grönsaksstavar.

leverpastej

Leverpastej är väldigt bra för dig som äter autoimmun paleo vilket är något som jag gör och ska göra i ca 30 dagar. Tänkte berätta mer om detta i ett senare inlägg.


Kommentarer