Blomkålssoppa i min nya Bosch Vitaboost blender

Innehållet innehåller en annonslänk i samarbete med Kitchentime.

Jag har länge suktat efter en stark och kraftig blender typ Vitamix men har tyckt att den är alldeles för dyr. När jag hittade Vitaboost ifrån Bosch så såg jag att den har ju faktiskt samma specifikation som Vitamix, ja nästan i alla fall. Samma antal knivar, samma watt osv. Dessutom mycket billigare, typ halva priset. När jag sedan hörde att två av mina kollegor hade köpt den och var supernöjda så tänkte jag att den måste jag ju köpa :-)

Bosch Vitaboost

Nu har den kommit hem och jag har redan testat att göra glass, smoothie och soppa. Ja, den har faktiskt en soppfunktion. Man slänger helt enkelt i alla de saker man vill ha i en soppa och startar soppprogrammet. Tar ca 5 min sedan är soppan klar. Rykande och varm! Min första soppa blev en blomkålssoppa. Givetvis går den också bra att göra i en vanlig kastrull om du inte har en blender med soppfunktion.

Ingredienser ca 2 portioner
400 g blomkål
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
en 2 cm bit färsk ingefära
4 dl vatten
2 dl kokosmjölk
salt
1 tsk torkad timjan
någon krydda du tycker om tex kanel, gurkmeja, spiskummin osv

Skär upp blomkålen och lökarna i lite mindre bitar. Släng i alla ingredienser i blendern och starta sopprogrammet. Njut av en snabblagad rykande varm soppa!

blomkålssoppa
Jag toppade min soppa med lite färdiglagad lax och avocado.



Kommentarer