Indisk fishcurry med torsk

Den här otroligt goda fiskrätten åt vi igår. Det är andra gången jag gör den och den här gången blev den ännu godare. Använde mig av torskrygg men det går såklart lika bra med torskfilé eller någon annan vit fisk. Grönsakerna jag använde mig av var champinjoner, röd lök, röd paprika, broccoli och sparris.  Massor med härliga kryddor och så den goda torsken till det. Mycket gott!

fishcurry

Ingredienser
1 kg torskfilé
2 gula lökar
4 vitlökar
kokosolja
2 msk riven färsk ingefära
1 tsk spiskummin
1 tsk gurkmeja
1 tsk paprikapulver
1 tsk garam masala
ev lite cayennepeppar
salt
5 dl vatten
2 burkar kokosmjölk
1 burk krossade tomater
blandade grönsaker

Hacka lökarna och stek i oljan några minuter. Tillsätt ingefäran och alla kryddor. Låt bryna någon minut. Tillsätt vattnet och de krossade tomaterna. Låt puttra ca 15 min.

Skär dina grönsaker i mindre bitar och stek på i en annan stekpanna, salta och häll över i curryn. Tillsätt kokosmjölken.

Skär fisken i mindre bitar och salta. Tillsätt till curryn och låt fisken gå färdigt ca 5 min.

Servera med tex bulgur, ris eller blomkålsris.

fishcurry


Kommentarer

Skicka en kommentar