Smoothiebowl med mango och gurkmeja

Smoothiebowl är min nya craving, så himla gott och så många olika varianter man kan göra. Och nyttigt förstås. Jag gör olika bowls varje gång och jag kommer nästan aldrig ihåg vad jag haft i men den här gången så skrev jag ner receptet direkt.

smoothiebowl


I en smoothiebowl behöver man inte ha så mycket vätska i, i alla fall inte om man vill ha den lite tjockare. Nackdelen är att det krävs en rätt så stark mixer när man bara kör med frukt och lite vätska. Min är hyfsat stark men inte tillräckligt, skulle gärna vilja ha en Vitamix! 😀Den verkar väldigt bra. Vilken vätska man ska ha i är en smaksak, jag kör antingen på kokosvatten, kokosmjölk eller havregurt. Ibland även vanlig yoghurt men jag försöker dra ner på mjölkkonsumtionen då min mage mår bättre av det.

Ingredienser till en skål
2 dl frusen mango
1 frusen banan
1 tsk gurkmeja
en nypa svartpeppar (svartpeppar gör att man tar upp gurkmejan bättre)
1 msk chiafrön
en skvätt kokosvatten

Topping
banan
mullbär
granola
kokosflarn

Mixa ihop ingredienserna till en krämig smoothie. Tillsätt mer vätska om det blir för tjockt men börja med lite mindre. Toppa med banan, mullbär, granola (sockerfri och glutenfri) och rostade kokosflarn.

smoothiebowl

Kommentarer