Brasiliansk fiskgryta med kokosmjölk

Vit fisk är ju väldigt gott som den är med bara salt och peppar men att lägga den i en smakrik gryta som jag gjorde igår blir också väldigt gott. Det här receptet hittade jag på Zeinas kitchen, en för övrigt väldigt bra matblogg med massor av härliga recept. Jag har ändrat lite i receptet men i stort sett är det samma.

fiskgryta


Att blanda krossade tomater med kokosmjölk kanske många tycker låter lite konstigt men det är det absolut inte, det är en väldigt god kombo. Kryddningen i den här grytan kan anpassas efter vilka det är som ska äta grytan. Vi har ju 2 barn här hemma som inte vill ha allt för stark mat så jag höll tillbaka rejält på chilin men gillar du chili så ökar du bara på.

Ingredienser
800 g kolja (eller torsk)
salt och peppar
1 lime
1 gul lök
2 stora vitlöksklyftor
olivolja
2 tsk spiskummin
2 tsk paprikapulver
1 tsk chilipulver
ev färsk chili
1 röd paprika
1 grön paprika
1 burk krossade tomater
400 g kokosmjölk

Skär fisken i mindre grytbitar. Salta, peppra och pressa över saften från en lime. Ställ åt sidan.

Hacka lökarna och fräs på i olja i en stekgryta. Tillsätt spiskummin, paprikapulver och chilipulver. Rör runt och låt fräsa på under några minuter. Skiva paprikan och tillsätt, fräs några minuter.

Häll över krossade tomater och kokosmjölk. Låt koka på medelvärme ca 15 min. Tillsätt till sist fisken och låt koka ca 10 min. Servera grytan med tex blomkålsris eller vanligt ris. Jag tog linser till min portion.


brasiliansk fiskgryta

Kommentarer