Kycklinggratäng med medelhavsris

Fick en påse med medelhavsris från Uncle Ben´s i förra Smakboxen som jag använde häromdagen. Det är en påse med ris för 2 personer och  man värmer den i micron. Jag är ju alltid lite skeptisk till sådan här mat men blev väldigt förvånad då innehållet inte alls var konstigt och riset blev riktigt, riktigt gott! Måste ju vara perfekt för alla singelhushåll där ute eller om man bara har bråttom helt enkelt :-)

uncle bens medelhavs ris

Kycklingratängen gjorde jag med diverse grönsaker jag hade hemma såsom blomkål och paprika tex. Körde med kycklinglårfiléer, de är godast tycker jag.

Ingredienser
1 pkt kyckling, ca 1 kg
1-2 röda lökar
1-2 paprikor, vilken färg som helst
ett halvt blomkålshuvud
ett pkt fryst sparris
3 dl vispgrädde
1 dl philadelphiaost
1 msk kräm av soltorkade tomater
1 msk kalvfond
1 stor vitlöksklyfta
salt och peppar

Lägg kycklingen i botten av en ugnsform. Salta och peppra väl. Skär upp lök och paprika och fördela över kycklingen. Skär blomkålen i buketter och förkoka i saltat vatten men bara några minuter. Lägg i sparrissen i slutet. Lägg även dessa grönsaker över kycklingen.

Koka ihop vispgrädde med philadelphiaost, krämen, fonden och en pressad vitlöksklyfta, salta och peppra. Häll över formen, in i ugnen på 200 grader i ca 25 min.

Servera med riset som du helt enkelt slänger in i micron i 2 minuter :-)





Kommentarer