Kolasnittar med daim

Min familj vet att baka är inte något jag tycker är jätteroligt utan jag gör det helt enkelt när jag måste ;-) I lördags skulle min dotters klass sälja kakor på en loppis så då var jag ju tvungen att baka såklart. Vi valde efter lite googlande att göra kolasnittar med en liten twist nämligen med daim i. Receptet kommer ifrån Roy Fares. Jag har inte smakat på dem eftersom jag försöker undvika gluten men alla som smakat intygar att de är jättegoda 😀

kolasnittar


Ingredienser
200 g rumstempererat smör
1,5 dl socker
2 msk ljus sirap
2 tsk bakpulver
5 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
100 g daim

Sätt ugnen på 175 grader varmluft.

Vispa smör med socker och sirap tills det blir vitt. Blanda sedan i övriga ingredienser förutom daimen och blanda runt med händerna till en fast deg.

Hacka daimen och blanda in i degen. Dela degen i 4 bitar och rulla ut till längder, ca 2 fingrar tjocka. Lägg 2 st på en plåt med bakplåtspapper och tryck till de med handen så de blir lite platta. De smälter ut i ugnen.

Grädda i 14 min. Ta ut och låt svalna någon minut, skär sedan upp i mindre bitar. Låt svalna helt.


kolasnittar med daim

Kommentarer