Aubergineröra med paprikapulver

Många röror som brukar serveras till grillat kött består av mjölkprodukter ser jag när jag googlar runt på nätet men nu eftersom jag tänkte försöka dra ner på mjölkprodukter under ett tag så sökte jag därför efter röror utan mjölkprodukter. 

aubergineröra
Aubergineröra


Jag hade en aubergine hemma och det är ju gott och jag vet ju att man kan göra en god baba ganoush av den men den här röran som jag tillslut gjorde blev någon variant på den. Den blev lite het men det kan man ju bestämma själv genom att minska på chillin men väldigt väldigt god! Testa!

Ingredienser
1 aubergine
1 stor vitlöksklyfta, hackad
hackad chili efter smak, jag tog en halv röd
saften av en halv citron
1-3 msk olivolja
färsk hackad persilja, ca en handfull
2 stora msk tahini
rökt paprikapulver

Sätt ugnen på 180 grader. "Pricka" auberginen med en gaffel runt om, lägg på en ugnsplåt och in i ugnen minst 45 min. Ta ut och låt svalna.

Dra skalet av auberginen och lägg i en mixer. Mixa ihop med övriga ingredienser (förutom paprikan). Tillsätt ev mer olivolja om det behövs. 

Häll upp i en skål och strö över paprikapulvret och lite mer olivolja. 

Serverade röran till helgrillad kyckling, mycket gott!

helgrillad kyckling
Helgrillad kyckling


Kommentarer