Söndagsmiddag - Kalvstek med gräddsås och kokt potatis

Söndagsmiddag.....det är ju något speciellt med det. Söndag innebär ju förhoppningsvis att man har lite mer tid för maten, långkok, stek osv. Och det blir ju oftast så himla gott också! Jag lägger nästan alltid lite extra lång tid på maten både lördag och söndag men så är ju matlagning mitt intresse också ;-)

kalvstek

Har du testat kalvstek? Jag kan inte säga att jag har tillagat kalv speciellt många gånger utan mest ätit det på restaurang. Men den här kalvsteken som jag gjorde igår och som jag tycker passar perfekt för en söndagsmiddag blev riktigt god. Den fick gå ca 2 h i ugnen på låg värme upp till 60 grader som jag tycker är lagom för kalv. Snälla, låt den inte gå längre, det blir torrt och tråkigt, inte gott alls....

Ingredienser
en bit kalvstek
salt och peppar
smör
några tomater
några morötter
gul- eller röd lök
några vitlöksklyftor
2 dl vitt vin eller vatten

Gräddsås:
5 dl vispgrädden
1/2 dl creme fraiche
1 msk kalvfond
1 msk vinbärsgelé
salt och peppar
skyn från steken
ev maizena

Börja med att salta och peppra steken noga, klappa in kryddorna. Smält smör i en stekpanna och bryn steken runt om rätt så hårt.

Lägg steken i en ugnsform och lägg alla grönsakerna runt om. Häll över vinet (eller vattnet). Sätt in en termometer i köttet, in i ugnen på 100 grader och kör tills köttet blir 60 grader, tog för mig ca 2 h. Ta sedan ut köttet och låt det vila under folie minst 15 min.

kalvstek



Häll av skyn ifrån formen genom en sil ner i en kastrull. Om det inte är tillräckligt med vätska så tillsätt lite mer vin eller vatten, typ 1-2 dl. Koka upp. Tillsätt övriga ingredienser och låt koka en stund tills den tjocknat. Vill du ha den tjockare tillsätter du maizenamjöl.

Koka potatis och ev andra grönsaker och servera tillsammans med köttet och såsen.

kalvstek
Kalvstek med gräddsås, kokt potatis, kantareller, kokta morötter och gulbetor.


Kommentarer