Fänkålssallad med gurka

Förra året fick jag väldigt fin fänkål som jag odlade själv, även i år har jag odlat men pga den här sommaren med värmen och allt så har fänkålen velat dra iväg på höjden och bildat rotstock. Detta gör att det inte blir så mycket av själva fänkålen som går att använda tyvärr så jag försöker använda upp all fänkål jag har nu så den inte helt går till spillo. Så, här kommer ett tips på en god fänkålssallad!

Fräsch sallad!


Min kompis Ulrika bjöd på en himla god fänkålssallad häromdagen så jag blev lite inspirerad av den ;-) Jag valde även att ha i egenodlad färsk gurka, sallat, färska rädisor och en god dressing.

Ingredienser
1 stor fänkål
en halv gurka
några rädisor
färsk dill
Dressing
1/2 dl olivolja
saften från en halv citron
1-2 tsk honung
1-2 tsk rödvinsvinäger
salt och peppar

Börja med att blanda ihop alla ingredienser till dressingen. Ställ åt sidan.

Skiva fänkål, rädisor och gurka tunt, använd gärna en mandolin för detta. Lägg i en skål och häll över dressingen. Hacka dill och häll blanda runt alltihop. Ställ in i kylen någon timme så smakerna får sätta sig. Ta sedan salladsblad och blanda även i de i salladen. Klart!

Salladen serverades till grillad flankstek, grillade kamben, nyskördade kokta rödbetor och en basilikamajonnäs.


Kommentarer