Torsk i ugn med stark krämig sås



Har ni testat Kavlis nya heta mjukostar ännu? Jag fick hem ett paket med 3 st ostar som alla var starkt kryddade med jalapeno, guajillo och chipotle. Jag har testat de i lite olika sammanhang bland annat i en torskrätt som jag gjorde i ugnen. Jag tog inte allt för mycket eftersom jag inte ville att barnen skulle säga att det var för starkt men jag kunde allt tagit lite till. Använde väl ungefär 1/2 dl skulle jag tro av "Hot jalapeno". Smaken blev väldigt god, lagom styrka för barnen och alla tyckte om det :-) Så här gjorde jag:

Ingredienser
torskfilé ca 1 kg
1 gul lök
1 bunt sparris
3 dl vispgrädde
2 dl creme fraiche
1/2 dl kavli hot jalapeno
ett gäng med frysta ärtor
salt och peppar
en bunt färsk dill (eller fryst)

Skär torsken i bitar och lägg i en smörad ugnsform. Salta och peppra väl. Skiva löken grovt och dela sparrisen i mindre bitar, strö ut över fisken.

Koka ihop grädde, creme fraiche och mjukosten, krydda med hackad dill, salt och peppar. Häll över fisken. Häll till sist över ärtorna. In i ugnen på 180 grader i ca 25 min. Servera till färskpotatis

Mycket gott det här! Nu ska jag fundera ut andra recept där ostarna kan passa ;-)

torsklåda

torsk med färskpotatis




Kommentarer