Glasstårta med jordgubbar och vit chokladmousse

Älskar ni jordgubbar som jag gör? Vem gör inte det tänker jag, tror nästan alla älskar jordgubbar! Ja, men älskar du jordgubbar så kommer du älska den här tårtan. Perfekt sommartårta skulle jag säga! Receptet hittade jag i tidningen "Mitt kök" där det för övrigt fanns mycket härliga jordgubbsrecept i senaste numret. Tårtan serverade jag på vår dotters kalas som vi hade i lördags då hon ju faktiskt fyller 12 år imorgon 💝

glasstårta jordgubbar
Härligt somrig kall jordgubbstårta!






Ingredienser 8-10 bitar
1 skiva färdig marängbotten (eller så gör du din egen)
Vit chokladmousse:
150 g vit choklad
1/2 msk smör
2 äggulor
2 1/2 dl vispgrädde
Jordgubbsmousse:
1 liter jordgubbar
4 gelatinblad
3/4 dl vatten
1 dl strösocker
2 1/2 dl vispgrädde
Garnering: 
jordgubbar och vit choklad

glasstårta

Lägg marängbotten i en form med löstagbar kant som är 24 cm i diameter.

Smält choklad och smör över ett vattenbad. Ta från värmen och rör ner en äggula i taget.

Vispa grädden och vänd ner lite i taget i chokladsmeten. Blanda runt.

Häll allt i formen och skaka runt så den rinner ner till botten. Frys i ca 45 min.

Mixa jordgubbarna till en puré. Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 min. Koka upp vatten och socker och dra från värmen. Smält gelatinbladen i sockerlagen, låt svalna och blanda ner i jordgubbspurén.

Vispa grädden och vänd ner i jordgubbspurén, häll ner i formen. Täck över och frys tårtan i minst 4 h. Ta ut tårtan i rumstemperatur en stund innan servering. Garnera med jordgubbar och hyvlad choklad.

glasstårta med jordgubbar
Den smälte rätt så snabbt i sommarvärmen så det gäller att hugga i ;-)

Hurra, hurra, hurra, hurra!

Kommentarer