Uppdatering om bloggen och trädgården

Inläggen kommer inte tätt just nu i bloggen känner jag men jag är verkligen inne i en period där bloggen kommer sist i prioriteringen. Mycket på jobbet och mycket privat, trädgården fullkomligt exploderar och den behöver vattnas så gott som varje dag pga det härliga (torra) vädret. Både dagis och skola planerar utflykter var och varannan dag tycker jag vilket ju är jätteskoj för barnen men innebär ju alltid mer jobb. Jag ska springa ett lopp för första gången i mitt liv så jag försöker få in löppass så ofta det går vilket ju också tar tid. Ja, ni alla där ute känner säkert igen er men jag ville ändå förklara varför det är lite tomt härinne så nu vet ni ;-)

De här nävorna växer på flera ställen i min trädgård och de sprider sig väldigt men det gör ju ingenting för de är ju så fina. På kvällarna lyser den lila färgen upp i mörkret, jättefint. 

Trädgården som sagt var, ja det händer verkligen grejer varje dag. Känns som den hoppade över våren och gick direkt till sommaren. Det är faktiskt svårare att få vissa grönsaker att gro när det är för varmt tex sallat och spenat som jag ju helst vill ha jättemycket av. Jag har till och med fått så om för det inte har kommit upp, likadant med morötterna.

Här har jag vad som en gång var min skuggrabatt. Numera efter husbygget och nedtagningen av några träd så står den i solen mest hela dagen vilket ju syrenerna älskar förståss.



Vet inte vad den här blåa blomman heter men den sprider sig hej vilt.

Fantastik färg på den här azalean!

Jag har redan börjat skörda en del i trädgården, tex så har jag ätit den första jordgubben ;-). Lite sockerärtor har det också blivit och grönkål ifrån växthuset. 
Första gubben färdig.

Den här skördade jag igår då den hade växt betydligt mer än på bilden. Smakade förstås ljuvligt! ;-9

Squashen odlar jag som vanligt i komposten. Funkar alltid perfekt. 

Första långa gurkan snart färdig för skörd.

Tomaterna är på G men det tar ju förstås ett tag innan de här är skördeklara.


Rhododendron, så himla vackra den här tiden på året. Så glad att jag har flera plantor som blommar olika tider så man får njuta lite längre också.

Mitt favvoträd i hela trädgården, min lönn som är så fantastiskt vacker på hösten.


Alltså doften av dem här...barndomsminnen!
Ja, det var lite uppdatering i trädgården. Bjuder på lite vin- och sopptips senare idag så håll utkik!

Kommentarer