Rostad blomkål- och broccolisallad med kikärter

Den här rätten bjöd jag mina vänner på i lördags. Jag fick många åh och mums så jag tror den blev lyckad ;-) Jag serverade den här rätten till stekt torsk och en citron- och dillmajonäs. Supergott ihop!

rostad blomkål- och broccolisallad


Ingredienser
1 blomkålshuvud
1 broccoli
1 burk kikärter
1 dl pinjenötter
3 dl kvarngryn (går bra med tex couscous eller liknande också)
olivolja
pressad citron
salt och peppar

Skär upp kålen i mindre bitar och lägg i en ugnsform. Häll över kikärterna. Ringla över olivolja, salt och peppar. In i ugnen på 190 grader i ca 30 min

Under tiden kokar du kvarngrynen och rosta pinjenötterna lätt i en stekpanna.

När grönsakerna rostat klart så ska allt blandas ihop. Pressa över en hel citron och lite mer olivolja.

Torsken har jag bara smörstekt och majonäsen är blandad med rivet skal från citron och hackad dill. Supergott!


Till detta drack vi ett otroligt gott vin som matchade maten perfekt nämligen Crudo Catarratto Zibibbo Organic. Ett fruktigt vin med ungdomlig blommig smak, med liten sötma.

Kommentarer