Egengjord hummus

Hummus är ju väldigt gott och den kan man givetvis köpa färdig men vet ni....det är jätteenkelt att göra den själv också! Den här gången gjorde jag även tahinin själv som ju är en ingrediens i hummus, så långt behöver ni ju inte gå om ni vill men jag bjuder även på det receptet ;-)

Ingredienser tahini
3 dl sesamfrön
neutral olja
lite salt

Häll fröna i en stekpanna och ge de lite färg, passa så de inte bränns. Häll över i en mixer och mixa ihop med någon matsked olja. Mixa tills du får en smet och tillsätt oljan lite i taget. Putta ner ifrån kanterna då och då så att allt mixas. Salta och häll upp i en burk.

egengjord hummus
Härligt krämig hummus!

Ingredienser hummus
1 burk kikärter
1 msk tahini
2 msk olivolja
saften från en citron
2 vitlöksklyftor
salt
ev lite vatten om smeten blir för tjock

Mixa alla ingredienser och häll upp i en skål. Man kan också ha spiskummin i, jag hade inte det hemma så därför hoppade jag över det men oj vad god den blev, ska nog aldrig mer ha spiskummin i min hummus ;-)

hummus



Kommentarer