Acaibowl med bär från Macacos

Det är väl ingen av er som kunnat undvika hypen med acaibowl antar jag? Jag är ganska sent ute med att testa att göra min första acaibowl men bättre sent än aldrig antar jag ;-)

Acai är ju ett bär som är otroligt nyttigt, fullt av antioxidanter, c-vitamin, fibrer och kalcium. Acaibäret växer i Amazonas regnskogar och har ju hypats som supernyttigt. En del studier visar på att bäret inte är så nyttigt som man trott. Ja, man får ju tro vad man vill om det, våra svenska blåbär är ju också väldigt nyttiga och finns dessutom i våra skogar så det kanske är dem man ska hålla sig till?

acaibowl

Ja, i alla fall så köpte jag fryst acai på Ica från ett märke som heter Macacos. Tyvärr väldigt dyra så jag tror nog att jag tänker köpa Acaipulver i fortsättningen.

En acaibowl kan man ju göra på flera sätt men jag mixade ett paket med en banan och en näve hallon. Lite mandel- eller havremjölk kan vara bra att ha i om det blir för tjockt. Mixa ihop så det blir som en sorbe. Servera tex som jag gjorde med kokosflarn, kiwi, mullbär och chiafrön.

Supergott! 😀


Kommentarer