Hel fläskkarré i ugn med gräddsås

Måndag och ny vecka! Blir ingen matlagning för mig idag då vi har mat kvar från söndagens middag som var en riktig "söndagsmiddag" med kött, potatis och gräddsås, mums!

Jag gjorde hel fläskkarré i ugn med ugnsrostad sötpotatis och en gräddsås gjord från skyn av köttet. Väldigt enkelt, jag började med att marinera köttet med olivolja, pressad vitlök, skalet från en citron, salt och peppar. Sedan in i ugnen, ca 150 grader och kör tills köttet kommer upp i 68 grader.

hel fläskkarré

Skyn som sedan blir i formen använder man till såsen. Sila ner i en kastrull, tillsätt ca 3 dl vispgrädde, 1 msk kalvfond, 1 msk rödavinbärsgelé, lite soja och maizenamjöl till rätt konsistens, ev mer salt och peppar.

Låt köttet vila en bra stund innan du skär upp, gärna 20 min el mer. Jag serverade köttet med sötpotatis, kokt sparris, kokta ärtor och den smarriga såsen.

fläskkarré i ugn




Kommentarer