Gluten- och sockerfri kladdkaka a´la Paleo

Kladdkakor finns ju i hur många olika varianter som helst. Jag vill ju helst äta gluten- och sockerfritt så jag gör helst mina kladdkakor utan vetemjöl och socker. Den hr varianten som jag gjorde igår är en variant på en paleokladdkaka som jag bloggat om tidigare, lite förändringar här och var, den här blev kladdigare vilket man ju vill ha ;-) Så här gjorde jag.....

ingredienser kladdkaka
Alla ingredienser

 Ingredienser
18 dadlar
3 msk kokosolja
2 msk honung
4 ägg
3 dl mandelmjöl
8 msk kakao
1 1/2 tsk bakpulver
2 krm vaniljpulver
lite havssalt
kokosolja och kokosflingor till att smörja formen med

Börja med att smörja en form med kokosolja och kokosflingor. Eftersom smeten inte går ut till sidorna behöver du inte flinga kanterna som jag gjorde ;-)


Ta ut kärnorna ur dadlarna och lägg i en mixer, mixa ihop med oljan och honungen, tillsätt sedan äggen ett i taget tills det blivit en smet.


Blanda ihop mjölk, kakao, bakpulver, vaniljpulver och en nya havssalt. Häll äggblandningen över och blanda runt med en slickepott.

Häll över i formen och forma till en rund kaka som är ca 2 cm hög.



 In i ugnen på 175 i ca 8-9 min. Ta ut och låt svalna lite och ställ sedan in i kylskåpet. Servera med tex glass eller grädde och hallon.


kladdkaka
Lite glass till...

glutenfri kladdkaka
...och några hallon.



Kommentarer