Dags för fröinköp och tips på fröfirma

Inlägget innehåller annonslänkar till Odla.nu.

Trot eller ej men nu är det faktiskt snart dags att börja köpa in fröer till de grönsaker du vill odla under 2018. Nytt år, nya försök ;-) De fröer som du behöver köpa in först (om du inte köper allihopa samtidgt) är fröer till chili, tomat och purjolök.

Chili är dags att börja så redan nu faktiskt då de tar lång tid på sig att utvecklas. Själv sår jag nog ingen chili i år då vi inte äter så mycket pga att barnen inte gillar allt för stark mat. Tomaterna brukar jag börja så ca 2 veckor in i februari så det är snart dags. Purjolöken ska sås nu eller inom några veckor för att hinna utveckla sig.

Min purjolökssådd från förra året.


Tänkte tipsa lite om vilka inköpsställen du kan använda dig av och börjar idag med Odla.nu. Odla.nu har inte bara fröer utan allt möjligt inom trädgårdsprodukter. Tex så såg jag att de hade sådana där stålkanter av Corten som jag är ute efter, tex den här cirkeln, tror jag blir snyggt! De har också odlingslådor som jag tänkt köpa mer av i år, man kan aldrig ha för mycket ;-) Tex så har de den stora pallkragen i svart, dessutom nedsatt pris just nu, perfekt!

Sommarsquash 'Sunburst F1'
Sommarsquash Sunburst F1, snygg!

Och så har de ju då också massor av fröer. Jag som mest köper grönsaksfröer hittade den här lilla gula fina sommarsquashen, kul form tänkte jag, den måste jag ha! Jag köper ju alltid många tomatfröer och även om jag har en hel del kvar från förra året så måste jag ju alltid ha några nya sorter men en sort som jag aldrig byter ut är körsbärstomaten Gardeners delight, den är supergod och funkar alltid.

gardeners´s delight
Garderner´s delight

In och kika på sidan, älskar du trädgård och odling som jag gör så kommer du kunna hitta massor! :-)
Behöver du sedan tips på hur du ska gå tillväga med sådderna så kikar du bara in här på bloggen under etiketten SÅDD, då får du massor av tips och är det specifikt sådd av tomat du behöver hjälp med så kikar du på inlägget "från sådd till tallrik - tomat". Lycka till!



Kommentarer