Saffranskladdkaka

Inlägget innehåller en annonslänk

Saffran, saffran, saffran..... Det är något visst med saffran och december, det hör liksom ihop. Jag blir väldigt sugen på att laga mat och baka med saffran. Den här saffranskladdkakan var riktigt god, den måste ni göra nu till 3:e advent, eller varför inte till efterrättsbordet på julafton. Den kommer passa perfekt!

saffranskladdkaka

Orginalreceptet hittade jag inne hos Santa Maria som har väldigt många goda julrecept just nu. Dock så har jag gjort om det lite så det ska passa mig som helst inte vill ha gluten i mina bakverk. Vill du hellre ha vetemjöl som orginalreceptet så tar du helt enkelt det istället. Jag har också använt mig av Ica stevia strö istället för vanligt socker. Samma sak här, du väljer själv. Sirapen jag använder heter Fiber syrap gold, den tar jag istället för vanlig sirap, följ länken om du vill läsa mer om Fiber syrap gold. Man kan tex använda den om man vill göra egna bars för att få den där sega konsistensen ;-)

Ingredienser 8-10 personer
100 g smör
200 g vit choklad
3 ägg
0,5 dl stevia strö
1 tsk vaniljpulver
3 msk fiber syrap gold
1 påse saffran
riven limezest från 1 st lime
1 krm salt
1,5 dl mandelmjöl

Tillbehör
vispad grädde
bär tex hallon eller lingon

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj en rund form med löstagbar botten. Smält smöret, ta bort från värmen och tillsätt den vita chokladen som du först hackad. Blanda runt och ställ åt sidan.

Vispa äggen tillsammans med socker och vaniljpulver. Blanda sedan i fiber syrap, saffran och limezesten. Blanda sist i mjölet och saltet.

Blanda ihop alla ingredienser i en skål och häll sedan över i formen. In i ugnen i ca 20-23 min. Ta ut och låt svalna lite. Njut direkt eller låt den först stå i kylen en stund. 

Vispa ihop lite grädde och servera med några bär.

saffranskladdkaka
Här jag jag pudrat över lite florsocker.

saffranskladdkaka

saffranskladdkaka





Kommentarer