De 5 mest besprutade frukterna och grönsakerna

Har du koll på vilka grönsaker och frukter som är mest besprutade? Det finns många grönsaker som är besprutade kraftigt framförallt grönsaker och frukter som inte kommer ifrån Sverige. I Sverige besprutar vi också men de allra värsta besprutningsmedlem är förbjudna här. De frukter och grönsaker som är allra viktigast att köpa ekologiska är:
  • Potatis
  • Vindruvor
  • Äpplen
  • Bananer
  • Citrusfrukter
färskpotatis
Egenodlat är bäst!
skörd
Härlig skörd! Till vänster ser ni vindruvorna.
Jag försöker alltid köpa ekologiskt när det kommer till dessa frukter och grönsaker. Potatis odlar jag ju själv men när min egen är slut så köper jag alltid ekologisk. Vindruvor är ett måste med ekologiskt! Äpplen, här är det ju svenska som gäller först och främst för mig, svenska ekologiska äpplen är ju tyvärr inte så vanligt men finns det inte svenska så blir det ekologiska. Bananer, alltid ekobananer. Älskar att många affärer faktiskt har slutat att sälja besprutade bananer! Citroner köper jag alltid ekologiska, sämre är det med clementiner och apelsiner, här får jag skärpa mig!

äpplen
Ekologiska äpplen har lite skavanker, så är det bara!

Många av besprutningsämnena sätter sig bara i skalet och då kan man ju bara ta bort skalet men ett ämne som tex karbendazim går in i hela frukten. Karbendazim misstänkts vara cancerogent, hormonstörande och reproduktionsstörande.

bananer


ekologisk citron

Så köp helst ekologiskt, detta visar ju då våra svenska bönder att vi faktiskt vill ha ekologiska produkter. Ekologiska frukter och grönsaker håller sig dock inte lika länge så det du kan göra är att helt enkelt inte köpa lika mycket av dem så du slipper slänga.

Hur gör du när du handlar, tänker du ekologiskt, svenskt eller både och??







Kommentarer