Långlagade fläskkotletter i Crock pot

Fredag igen! Härligt! Nu när helgen kommer så kanske du känner att du har mer tid för långkok. Har du dessutom en Crock pot så tycker jag verkligen du ska använda den till tex nedan recept på långlagade kotletter. Jag hade 10 kotletter, nästan på gränsen till för många för min potta men det funkade. Försök verkligen att köra i 7 h, kanske till och med 8 h för då blir köttet riktigt mört.

långlagad kotlett i crock pot

 Ingredienser
fläskkotletter
2 msk köttfond
5 dl vatten
salt och peppar
3 msk tomatpuré
1 msk dijonsenap
ett gäng morötter
rödlökar
champinjoner
några körsbärstomater

Till såsen
4 dl från skyn
2 dl vispgrädde
1 dl philadelphiaost
1 msk svartvinbärsgelé
lite soja för färgens skull
ev lite maizena om du vill ha tjockare sås

Salta och peppra köttet och lägg i pottan. Skär upp grönsakerna, ska vara stora bitar och lägg över och runt köttet. Blanda ihop vatten, fond, tomatpuré och dijonsenap och häll över.

Ställ på låg värme och kör minst 7 h.

Ta upp 4 dl av skyn och gör till en sås i en kastrull tillsammans med övriga ingredienser.
Äter du potatis så servera med det annars funkar det med endast köttet och grönsakerna....och såsen förstås. Ett glas vin och middagen är klar!

Trevlig helg!

långlagade kotletter

långlagade kotletter

Du hittar övriga recept som jag lagat i min potta under etiketten Crock pot.




Kommentarer