Mustig korv- och kycklinggryta i höstrusket + rabatt på Le Creuset

Inlägget innehåller annonslänkar.

Måndag och ny vecka och vilket skitväder vi har här idag i Göteborg! Regnet bara öser ner, det blåser och är typ 12 grader, brrrr.....

Le Creuset
Min snygga Le Creuset gryta :-)


Sådana här dagar passar det väl alldeles utmärkt med en härlig smakrik, mustig gryta 😀. Den här grytan har jag tipsat om innan men den är så himla god så jag måste tipsa igen 😏. Jag gör alla mina grytor i min Le Creuset gryta som jag är så himla kär i. Förresten så har Kitchen Time just nu en stor kampanj med upp till 40% på alla Le Creuset prylar. Förutom grytan så har jag också deras traktörpanna, så himla bra!

Ingredienser
7 st kycklingklubbor (gärna majskyckling)
3 st smakrika korvar
1 pkt bacon
3 st burkar krossade tomater
2 st gula lökar
2 st vitlöksklyftor
ca 1½-2 dl rött vin
1 dl cantadou ost med smak av vitlök och örter
en näve urkärnade oliver (kärna ur de själv, de som redan är urkärnade från affären är inte lika goda)
en näve soltorkade tomater
torkad oregano
torkad basilika (eller färsk såklart)
salt och peppar
olivolja

Ta fram en stor stekgryta och häll i olivolja. Hacka lökarna och fräs på någon minut. Tillsätt krossade tomater. Häll i vinet och cantadouosten och rör runt.

Skär upp baconet i mindre bitar och stek snabbt på i en stekpanna, tillsätt sedan till grytan tillsammans med skivad korv, oliverna och de soltorkade tomaterna.

Krydda med oregano och basilika. Gärna färsk basilika. Salta och peppra mycket.

Nu medans grytan förhoppningsvis bubblar rejält mycket så trycker du ner kycklingklubborna, min gryta var på snudden för liten för 7 st men det gick precis ;-), går givetvis bra med färre också.

Koka nu på svag värme men det måste småbubbla hela tiden i ca 1½ timme. Servera till vad du vill tex som jag gjorde ett broccoli- och blomkålsmos :-)




Kommentarer