Pulled pork på riktigt dvs i grillen

Tror det var 2013 alla helt plötsligt skulle börja tillaga pulled pork. Jag fick upp ögonen för det i och med att "Mat-Tina" gjorde det i ett av sina program i april 2013. Då gjorde jag DEN HÄR varianten av pulled pork.

Någon månad senare gjorde jag om det men denna gången med min egengjorda bbq-sås. Blev supergott förstås. Jag har också gjort pulled pork i Crock poten vilket går alldeles utmärkt, där blir den faktiskt mörare än i ugnen.

Men....det riktiga sättet att göra pulled pork på är förstås i grillen! Nu har jag äntligen testat och så himla gott det blev! Det tar sin tid så en dag på semestern när du ändå planerar att vara hemma passar perfekt. Min fick gå i ca 9 timmar så jag började redan vid 9-tiden på morgonen.

Jag började redan kvällen innan faktiskt med att krydda min fläskkarré som var på ca 1,8 kg. Först smetar man in den med en senap och sedan en god rub på. In i kylen och låt vila hela natten.

Bild från en tidigare grillning, denna gången gjorde jag snaken längre och använde chunks istället.

På morgonen tänder du din klotgrill och gör en sk snake. Hur en snake ser ut kan du se på bilden ovan. Denna gången gjorde jag dock en längre snake, den var nog dubbelt så lång och den bestod av både nya briketter och använda från en tidigare grillning. Du måste ha rökflis el sk chunks ovanför briketterna så det blir lite go rök. Tänd på början av snaken med hjälp av lite brinnande briketter. På med galler och lock och låt grillen hamna på runt 120 grader. Öppna locket och lägg köttet på indirekt värme, dvs där som det inte är någon glöd under. Innan ska du ha lagt i en form med vatten under köttet. Se bild nedan.

pulled pork

Kör i 3-4 timmar utan att öppna på locket och se till att hålla 120 grader hela tiden. Sedan kör du ytterligare 2 timmar men med den skillnaden att du sprejar köttet varje halvtimme med en blandning av äpplejuice och äpplecidervinäger, hälften hälften. Efter totalt 6 timmar så förbereder du 2 ugnsfoliebitar (stora) som du sprayar med äppleblandningen, ta ut köttet och lägg på folien. Linda in köttet väl och spraya lite extra med sprayen. Sätt in en termometer i köttet och lätt tillbaka på grillen. Kör nu tills köttet blivit 93-95 grader varmt. Tog alltså för mig ytterligare 3 timmar, totalt 9 timmar. Den totala tiden beror på hur stor bit kött du använder. Större bit, längre tid....

pulled pork
Köttet har vilat klart!

Sedan tar du ut köttet och låter det vila i 30-60 min. Dela sedan på köttet med hjälp av två gafflar och blanda med lite bbq-sås. Servera som jag gjorde som en tacosmiddag el bara ihop med en god coleslaw.

pulled pork
Så himla mört!
Så otroligt gott blev köttet! Så värt sina timmar i grillen 😀


tacos med pulled pork




Kommentarer