Helgrillad ryggbiff med skördesallad

Vi kör väl ett till grillrecept! 😜 När ni läser detta är jag redan i Spanien och gottar mig men tänkte att ni kanske var sugna på att grilla lite ryggbiff nu när det är söndag och allt.

Ryggbiff, väldigt gott kött tycker jag, en stor favorit! Lika god kall som varm faktiskt! Det här är relativ enkel grillning tycker jag. Lägg på en rubb du gillar, köpevarianten eller någon du blandar till själv tex den jag tipsade om igår. Låt köttet ligga framme innan du grillar, gärna 1h.

helgrillad ryggbiff

Tänd grillen för indirekt grillning. Lägg köttet där det inte är glöd under, släng på lite rökflis. Grillen ska hålla ca 120-150 grader och köttet ska gå till ca 53-54 grader. Tog för mig ca 2 1/2 h denna gången men allt beror på hur stor köttbit du har och hur varmt det är i grillen. Låt sedan köttet vila innan du skär upp, gärna 30 min, kanske till och med 1 h. Jag lät mitt vila 30 min, ändå "blödde" det som du ser på bilden.

Åh, det här köttet blev så himla gott, älskart!

Serverade med en sallad där nästan allt kommer från min trädgård, lyx!






Kommentarer