Reseberättelse från Djurgården, Stockholm och Gustavsvik, Örebro

Då var vi hemma ifrån vår lilla "roadtrip" på 4 dagar där vi åkte till Stockholm och Örebro. Vi åkte först till Stockholm och Djurgården där vi bodde på Scandic Hasselbacken.


Vy från Djurgårdsfärjan. 
Efter vi hade installerat oss på hotellrummet på em så tog vi djurgårdsfärjan över till Slussen och promenerade runt i Gamla stan, kikade på slottet och tog oss en burgare på Barrels. Första burgaren av flera på den här resan skulle det visa sig 😉.

hamburgare Barrels
Hamburgare på Barrels

Hade hört talas om Barrels och att de hade grymma burgare. Burgarna var helt ok tyckte vi allihopa. Men precis som min sambo sa, "dina är godare" 😄. Jo, så var det nog. Jag beställde haricot verts till min burgare istället för pommes, de var väldigt goda, trodde nog när jag beställde att de skulle vara friterade men det var de inte.

Trång trappa i Gamla stan.



Slottet!
Dagen efter så gick vi på Gröna Lund. Hade ju blivit "varnad" innan att Grönan var så mycket mindre än Liseberg och att vi antagligen skulle bli besvikna men det måste jag säga att det blev vi verkligen inte! Vi började inne i det lilla området och det var fullt med folk från första början trots att vi var där strax efter de öppnade vid 10-tiden. Här var det trångt och som sagt var massor med folk. Gick sedan över till det större området. Här öppnade det upp sig. Mat- och dryckesställen runt varje hörne vilket vi tyckte var väldigt bra, det är det inte på Liseberg. Inte lika många attraktioner som på Liseberg men de räcker till ändå. Ytan på Grönan är mycket mycket mindre än Liseberg men de har ändå lyckats tränga ihop många attraktioner och många matställen vilket blev väldigt mysigt tyckte jag. Att det sedan ligger precis vid vattnet med fantastisk utsikt gör ju inte det hela sämre 😀

Gröna Lund

Gröna Lund

På em så hade vi tänkt att gå på Skansen men när vi kom fram till kassan så fick vi reda på att det mesta i parken var stängt, det stängde redan kl.17 så vi hoppade faktiskt över Skansen. Det kostade dessutom ca 900 kr för oss 4 att gå in (inkl terrariet) vilket jag tycker är hutlöst dyrt. Nä, istället tog vi en promenad runt på Djurgården och avslutade med en middag på hotellet. Tog hamburgare även där och vilken hamburgare! Den var verkligen supergod! Den kan jag rekommendera 😋

Promenad på Djurgården


Supergod hamburgare på Hasselbacken!

Vi stannade 2 nätter på Hasselbacken sedan drog vi vidare mot Örebro. Innan vi åkte till Örebro så gick vi in på Rosendals trädgård. Jag var där första gången för mer än 20 år sedan och då minns jag att det var jättefint men den här gången blev jag så himla besviken. Litet, det mesta var överblommat och inte alls kul. Nej, tacka vet jag Botaniska trädgården här i Göteborg. Vi åkte istället vidare mot Örebro och målet var Lost City på Gustavsvik Efter vi checkat in på Scandic Grand Örebro så gick vi ut på stan. Vi började med att gå på restaurang Pinchos som ju är en tapasrestaurang där man beställer sin mat via en app. Det är en kedja och vi har 2 restauranger här i Göteborg. Kul tema tyckte barnen som älskade maten och upplägget. Vi åt massa goda tapas och drack god mojito. Barnen fick mig att lova att vi skulle gå även här i Göteborg 😊

Pinchos Örebro
Pinchos, Örebro

Efter Pinchos gick vi mot Örebro slott. Vackert slott och Örebro är ju en fin liten stad. Tog lite fina bilder och stannade och tog paus runt om slottet sedan vandrade vi "hemåt" på kvällen.



Örebro castle
Slottet i Örebro

Checkade ut tidigt från hotellet och drog oss mot Gustavsvik och Lost City. De öppnade redan kl.9 på morgonen och vi var där ca kl.9.30. Vi har ju varit på Lalandia i Rödby under många år och Lost City är ungefär lika stort. De har något fler rutschbanor skulle jag tro. Det var jättekul där, älskar att bada och åka precis som barnen men efter någon timme så blev det så otroligt mycket folk vilket blev lite jobbigt. Vi stannade bara i 2 h sedan blev det för mycket folk och vi valde att sätta oss i bilen och köra hem till Göteborg.

Någon kanske är nyfiken på vad vi tyckte om hotellen..... Hasselbacken var fint och låg ju väldigt bra till. Gångavstånd till både Skansen, Gröna Lund och Cirkus. Rummen var helt ok, fick ingen rolig utsikt dock vilket ju var lite tråkigt. Lite dåligt städat i badrummen, hängde dammtussar från ventilen bland annat. Frukosten var bra, helt ok, betyg 3,5 av 5. De hade en uteservering som var fin. Där satt vi och åt hamburgaren.

Scandic Grand i Örebro låg centralt. Vi fick ett helt nyrenoverat rum, jättefräscht och fint! Otroligt varmt på rummen dock, ingen ac. Fick ha fönstret öppet på natten vilket ju gjorde att jag inte sov så bra pga ljudet från gatorna. Frukosten också här helt ok, samma betyg som ovan.

Supernöjda med dessa 4 dagar men nu ser vi fram emot en vecka i Nerja, Spanien. Vi har hyrt hus där och åker om några dagar. Härligt!





Kommentarer