Foliegrillad fänkål med flankstek och tryffelsmör

Odlar för andra gången i mitt liv fänkål. Faktiskt bara 3 plantor då jag egentligen bara tänkte testa lite, nu ångrar jag att jag inte odlade mer för jisses vad mina plantor blivit fina! Minns inte exakt men tror jag försådde fänkålen i slutet av april i växthuset, där lät jag de stå länge, planterade om en gång och planterade inte ut förens värmen kommit på allvar och jag var säker på att frostnätterna var över i maj någon gång.

odling fänkål
Min fänkål växer så det knakar!

fänkål
Så tjusig!
 Sedan har de fått rikligt med färskt gräsklipp och någon vattning med nässelvatten. Det verkar de ha trivts med och häromdagen skördade jag min första 😀

fänkålsdill
Fänkålsdillen är superfin och kan användas precis som vanlig dill.

Älskar att skörda mina egna grönsaker!

Vad gör man då med fänkål? Grillar förstås! Jag gjorde foliegrillad fänkål som fick gå på grillen tillsammans med lite andra grönsaker. Blev fantastiskt gott, vilken smak! Så här gjorde jag:

Ingredienser foliegrillade grönsaker
1 st fänkål
några små gula rödbetor
4 färska gula lökar
ett gäng padrónes (grön mild chili eller vanlig paprika)
dillen från fänkålen
salt och peppar
olivolja
smör

Lägg 2 foliebitar på varandra. Skär fänkålen i mindre bitar och lägg på folien. Skala rödbetorna, dela i mindre bitar. Skär löken i mindre bitar, halvera padrónes och hacka fänkålsdillen. Lägg över allt på foliet. Ringla över olja, salta och peppra. Skär tunna skivor smör och lägg över grönsakerna.


Tryck ihop så det blir ett tättslutande paket, skär några hål med kniven i toppen så röken från grillen kan komma in.

Rakt över glöden. Sista min kan man lägga paketet åt sidan om man har annat att grilla.

Tänd grillen och lägg foliepaketet på gallret över glöden. Kör ca 200 grader i minst 30 min, gärna uppåt 45 min. Låt gå indirekt sista 10 min.

foliegrillad fänkål
Härlig mjuka och smakrika grönsaker!

Jag serverade grönsakerna med grillad flankstek och tryffelsmör. Fick äkta svart tryffel utav min svärmor som varit i Italien. Allt blev mycket gott! Nästa år måste jag odla mer fänkål.....

grillad flankstek

Flankstek, tryffelsmör och grönsakerna.



Kommentarer