Hjälp våra bin genom att spela Bonden bikupa och adoptera ditt eget bi

Inlägget är i samarbete med Arla.

Det här inlägget är viktigt....och kul! 😀 Jag skrev ju häromdagen att jag gjorde ett insektshotell i min trädgård för att locka till mig bin för det blir nämligen färre och färre bin ute i vår natur. Det här är en viktig fråga för mig och därför tycker jag det är extra kul att jag har fått ett sådant här intressant och viktigt samarbete med Arla. Jag har nämligen blivit en av Arlas ambassadörer och ska hjälpa till att sprida budskapet om hur viktigt det är med våra bin och deras pollinering.

adoptera ett bi


Arla vill uppmärksamma att antalet bin minskar. Och det är väldigt allvarligt. För cirka var tredje tugga vi äter och runt 70 procent av antalet grödor är helt eller delvis beroende av insektspollinering.

Ett sätt att hjälpa bina är att välja ekologisk mjölk. Ekologiska gårdar använder nämligen inte kemiska bekämpningsmedel. Det gör att det finns en större variation av växter på ekogårdarna, vilket ger bin bättre tillgång på mat från olika växter under året. Naturbetesmarkerna där korna betar ger mat och husrum för bin och andra pollinerare.

Man kan helt enkelt säga att bina hjälper bonden med att pollinera frukt och växter, och att bonden betalar tillbaka till bina genom att erbjuda mat på tallriken och någonstans att sova.

Vad kan då du göra för att hjälpa bin förutom att givetvis köpa ekologisk mjölk? Jo, du kan adoptera ett bi som får bo på en ekologisk Arlagård genom att spela spelet Bondens bikupa! Kul va! Jag är barnsligt förtjust i sådana här spel 😄 Om du spelar via länken ovan och är bland de 100 med bäst resultat så får du en mobilkupong på ekomjölk skickad till dig. Dela vidare till dina vänner och tävla om vem som får flest blommor!

bondens bikupa

Efter du har spelat kan du trycka på knappen "Besök ditt bi". Här hittar du massor av intressant information om hur ditt bi bor, hur samarbetet mellan bonden och bina går till, fakta om bina och information om hur viktig pollineringen är. Du får också tips på hur du kan göra din trädgård bi-vänlig. 

Så sätt igång att spela nu, det här är viktigt och kul! 😀👏

Länk till spelet: Bondens bikupa.



I samarbete med Arla.


Kommentarer