Helgrillad laxsida med tångsalt

Alltså grillad lax, finns det något godare?😋 Jag älskar ju lax och jag älskar att grilla så en helgrillad laxsida på min Weber blir fantastiskt gott.

helgrillad rökt laxsida


Till laxen serverade jag ugnsrostade grönsaker (sötpotatis, lök och blomkål). Det blev en fetaostdipp till också och såklart sallad från trädgården. Min drivbänk fullkomligt svämmar över av sallat just nu så vi äter nästan varje dag, gott!

Ingredienser helgrillad laxsida
mittbiten på en lax
olivolja
någon kryddblandning du gillar
en klotgrill
rökflis

Smeta in laxen med oljan och krydda. Jag använde mig av en kryddblandning från Kåseberga som heter Tångsalt, den innehåller förutom salt också alger, ger en god och mustig smak till fisken.

tångsalt

Starta grillen. Jag fyllde ett tändrör med briketter, inte för många, lite över hälften av tändröret blev fyllt. Häll ut i grillen på ena sidan. Lägg laxen på den sidan där glöden inte är, sätt i en termometer. Släng på en näve rökflis på glöden och sätt på locket.

Försök nu hålla grillen på max 150 grader, gärna runt 120, det är lite trixigt men det duger bra med 150 grader. Kör tills laxen når 48 grader då blir den perfekt.

Ingredienser fetaostdipp
1 pkt fetaost
2 dl creme fraiche
2 dl turkisk yoghurt
1 msk honung
färsk mynta
salt och peppar

Mosa fetaosten med en gaffel rakt ner i en skål. Hacka den färska myntan och tillsätt till osten tillsammans med övriga ingredienser. Blanda runt. Låt gärna stå någon timme i kylen innan servering.

Servera laxen med dippen och ugnsrostade grönsaker + en fräsch grönsallad.

helgrillad laxsida


helgrillad lax

Kommentarer